true
true
متن سئو شماره ۷۱

تصمیم گیری چند معیاره یکی از حوزه‌های تحقیق در عملیات و علوم مدیریت بوده که در طول دهه اخیر با توجه به نیازمندی‌های کاربردی گوناگون به سرعت توسعه یافته است. تصمیم گیری با معیارهای چندگانه یک چارچوب نوید بخش برای ارزیابی مسائل چند بعدی، متناقض و ناسازگار است این روش به مجموعه ای از تکنیک­های تصمیم گیری که در برگیرنده مجموعه عوامل کمی و کیفی است، اطلاق می­شود. در این روش نظرات و اهداف مختلف تصمیم گیران متعدد بطور واضح ترکیب شده و به تصمیم گیران اجازه داده می­شود تا مشاهدات، معیارها و میزان اهمیت هر یک از آنها را رتبه بندی نموده و با وجود نظرات ناسازگار و مخالف، ناسازگاری­ها را نیز برطرف نماید. این روش در تنوع گوناگونی از شرایط و موقعیت­ها و همچنین معضلات و مشکلات که هدف­های مختلفی را دنبال می­کنند کاربرد داشته است.

با کمک کامپیوترها تکنیک‌های تصمیم‌گیری در تمام حوزه‌های فرآیند تصمیم گیری بسیار قابل قبول گردیده‌اند. به طور خاص در سال­های اخیر، استفاده از کامپیوتر بسیار افزایش یافته است، بنابراین کاربرد روش‌های تصمیم گیری چند معیاره برای استفاده کنندگان با توجه به پیچیدگی‌های ریاضی در اجرا بسیار آسان گردیده است. تصمیم گیری رویه‌ای برای پیدا کردن بهترین گزینه از میان مجموعه‌ای از گزینه‌های موجود است. زمانی که در مسائل تصمیم‌گیری چندین معیار را در نظر گرفته شود مسایل تصمیم گیری چند معیاره نامیده می‌شود.

از آنجاکه تصمیم گیری و انتخاب تأمین کننده توسط سازمان یک مسأله تصمیم گیری است که در آن چندین معیار تأثیر دارند، می­توان از تصمیم گیری چند معیاره بهره برد. در این روش انتخاب تنها از معیارهای مالی در انتخاب گزینه برتر استفاده نمی­شود، بلکه می­توان معیارهای مختلف کمی و کیفی را در اولویت بندی و انتخاب گزینه­های برتر درتصمیم گیری بکار برد. بدین صورت که پس از انتخاب معیارهای منتخب، با استفاده از روش­های تصمیم گیری چندمعیاره چگونگی ارتباطات بین معیارها کشف شده و سپس به محاسبه اوزان معیارها پرداخته شده و در انتها تأمین کنندگان مختلف بر اساس معیارهای منتخب رتبه بندی می­گردند و به انتخاب تأمین کننده بهینه پرداخته می­شود. بنابرآنچه گفته شد، هدف اساسی پژوهش حاضر پیاده سازی بهترین رویکرد ترکیبی از روش­های تصمیم گیری چندمعیاره برای ارزیابی تأمین کنندگان و انتخاب تأمین کننده در صنایع غذایی می­باشد.

تصمیم گیری و انتخاب تأمین کننده برای سازمان­ها، اهمیت استراتژیک دارد. ماهیت چنین تصمیم گیری­هایی معمولاً پیچیده و ساختار نیافته است. موضوع ارزیابی و انتخاب تأمین کنندگان در تأمین کنندگانی که با تولید محصولات خاص همچون مواد غذایی سر و کار دارند اهمیت ویژه ای پیدا می­کند، زیرا این محصولات تأثیرات جدی بر سلامت افراد دارند. لذا، انتخاب برترین تأمین کنندگان در این حوزه، تضمین کننده ایمنی افراد جامعه و سلامت جسمی و روانی جامعه می­باشد.

true
تهران،خ شهران،خ کوهسار،خ شهدای کن،کوی سادات،پلاک 11،واحد 5
021-44300483 basepapaer.ir[at]gmail.com
سلام! به فروشگاه اینترنتی "دانلود مقاله | ترجمه مقاله"خوش آمدید